Suomalaisten medioihin käyttämä aika on kasvanut

9.12.2015 14:03

Suomalaisten mediankäyttöä on jälleen tutkittu TNS Atlas -intermedia-tutkimuksessa. Internetin parissa vietetty aika on kasvussa ja erityisesti liikkuvan kuvan katsominen verkossa on entistä suositumpaa.
 

Hyödynnä_median_vahvuuksia_3Medioihin käytetty aika on kasvanut

15-69-vuotias suomalainen viettää aikaa keskimäärin noin 7,5 tuntia vuorokaudessa eri medioiden* parissa. Medioiden käytön määrä on kasvanut lähes puoli tuntia vuodesta 2010. Kokonaisajasta valtaosa on sähköistä eli TV:n katselua, radion kuuntelua tai netin käyttöä. 

 

 

Reilu kolmannes mediankäytöstä kuluu netin parissa

Reilu kolmannes ajasta kuluu netin parissa, sen minuuttimäärä on kasvanut lähes 50 minuuttia vuodesta 2010 (15-69 v). 

 

Suomalaisten mediakäyttö 2015
 

Muiden medioiden käyttö on Atlas-tutkimuksen mukaan hieman laskenut. Aiemmin ”mediattomat hetket” vaikkapa työmatkalla julkisessa liikenteessä tai nukkumaan mennessä täytetään nyt älypuhelimen tai tabletin käytöllä. 

Liikkuvan kuvan katsominen netistä kasvussa

Kysyttäessä internetin käyttötarkoituksia on havaittavissa sen monta eri roolia. Vuonna 2015 kärkipäässä ovat vuoden 2010 tapaan:

  • sähköpostin käyttö
  • uutisten seuraaminen
  • hakukoneen käyttö
  • säätiedot

mutta nyt TOP-3 käyttötarkoitukseen on kiilannut liikkuvan kuvan katsominen netistä. 

 

64 % 15-69-vuotiaista suomalaisista katsoo netti-tv:tä, Youtubea tai muita nettivideoita päivittäin, kun vuonna 2010 näin teki päivittäin vain neljännes.

 

Liikkuvan kuvan katsominen netissä kasvaa
 

Myös musiikkipalveluiden kuuntelu, verkkoyhteisöjen ja sosiaalisten medioiden käyttö sekä pikaviestiohjelmien käyttö on kasvanut jonkin verran viidessä vuodessa.

Jokaisella medialla on oma rooli mediapäivässä

Sähköiset mediat kulkevat kuluttajan mukana läpi koko mediapäivän ja jokaisella on oma roolinsa eri vuorokauden hetkinä.

Radiolla on iso rooli kuluttajan aamussa ja päivässä, TV:llä illassa ja internet kulkee tätä nykyä kuluttajan mukana jo läpi vuorokauden.

Tässä on iso ero eri kohderyhmien välillä: 15-24-vuotiaista iso osa on läpi vuorokauden jatkuvasti ”online”, vanhemmilla kohderyhmillä (45+) taas TV:n rooli illassa on kiistaton.

Medioiden parissa vietetty aika vaihtelee eri kohderyhmissä

Medioiden parissa vietetty aika vaihtelee melko paljon eri kohderyhmissä. Esimerkkinä lapsiperheellinen 25-54-vuotias mies viettää medioiden parissa keskimäärin 7 tuntia ja 40 minuuttia vuorokaudessa, kun taas samassa elämäntilanteessa oleva vastaavan ikäinen nainen vain vajaat 6 tuntia. Erityisen paljon eroa on näiden kohderyhmien TV:n katselussa ja internetin käytössä.

*Tutkimuksessa mukana olevat mediat: TV, radio, internet, sanomalehdet (painettu ja näköislehdet), aikakauslehdet, sekä ilmais-, nouto- ja iltapäivälehdet  (painettu ja näköislehdet)

 

Lähde: TNS Atlas intermedia-tutkimus, tammi-kesä 2010 ja 2015 / TNS Gallup Oy

Kr: 15-74-vuotiaat netin käyttäjät, n=10492 (kr 2010: 15-69 v)