Aineiston toimitus
Printti ja verkkoaineistot toimitetaan osoitteeseen verkko.aineisto@ess.fi Aineiston toimituksen yhteydessä ilmoita seuraavat tiedot:
- Mainostajan ja kampanjan nimi
- Julkaisupäivä(t)/-aika
- Näyttöjen määrä
- Kohdemedia (mikä palvelu / mikä mainospaikka/mainosratkaisu)
- Kampanjan www-osoite, johon mainoksen tulee klikatessa ohjata
- Mainostajan yhteystiedot
- Materiaalin toimittajan yhteystiedot / yritys / yhteyshenkilö
Aineistoaikataulu
Valmiin aineiston määräajat 3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä
Erikoisratkaisut ja kaikki muut kuin kuvamainosmuodot 5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä: GIF‐, JPG‐ tai PNG‐kuva‐aineistot, kolmannen osapuolen tägimateriaali.
Valmistettava aineisto 3-5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia. Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanjan ensimmäisenä päivänä kello 10.00 mennessä.
Aineiston myöhästyminen Jos verkkoaineistoa ei ole toimitettu määräaikaan mennessä oikeassa muodossa tai se on vahingoittunut / toimimaton tai sisältö ei ole julkaisuvaatimusten mukainen, niin tällöin Mediatalo Keskisuomalainen ei takaa, että mainos voidaan julkaista haluttuna ajankohtana. Jos verkon kampanja-aineisto toimitetaan myöhässä, voi myöhästyminen tai toimimattomuus aiheuttaa sen, ettei kampanja voi alkaa haluttuna ajankohtana ja kampanjasta ei saada kerättyä kampanjaraporttia. Lisäksi vähennetään kampanjan näyttöjä myöhästymisen suhteessa (laskutus silti 100%).
Verkkoaineiston vaihtaminen Kampanjaa varattaessa on ilmoitettava, montako mainosta kampanjaan tulee ja miten niitä halutaan vaihdettavan. Kampanja-aikana aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran per mainospaikka per kampanja-aika. Vaihtoaineiston toimitus on aineistoaikataulun mukainen. Useammasta mainoksen vaihdosta laskutamme tuntiveloituksen mukaisesti, samoin kuin yllättävistä kampanjan aikana tapahtuvista vaihdoista. Veloitus minimissään 40 euroa (+alv).
Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat
Tietokone ja tabletti
Paketti | Koko (px) | Kuva max kt | HTML5 max kt |
---|---|---|---|
Maksiparaati | 980 x 552 | 80 | 200 |
Paraati | 980 x 400 | 80 | 200 |
Paraatikaruselli | 980 x 250 | 200 | |
Panorama | 980 x 120 | 40 | 100 |
Jättibanneri | 728 x 90 | 40 | 100 |
Jättiboksi | 468 x 400 | 40 | 100 |
Tuplaboksi | 468 x 600 | 60 | 200 |
Digikokosivu | 620 x 891 | 100 | 200 |
Mainosboksi | 300 x 250 | 40 | 100 |
Boksi 300 x 431 | 300 x 431 | 60 | 100 |
Pystyparaati | 300 x 600 | 60 | 100 |
Tikkeri | 1600 x 45 | 40 | Ei sallittu |
Tarranurkka | 300 x 200 | 40 | Ei sallittu |
Puhelin
Paketti | Koko (px) | Kuvan max kt | HTML5 max kt |
---|---|---|---|
Mobiiliparaati | 300 x 300 | 40 | 80 |
Mobiilipanorama | 300 x 150 | 30 | 50 |
Mobiilitikkeri | 420 x 75 | 30 | Ei sallittu |
Mobiilipystyparaati | 300 x 600 | 60 | 80 |
Boksi 300 x 431 | 300 x 431 | 60 | 80 |
Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja. Hintoihin lisätään voimassa oleva alv. Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa. Kilotavurajoja ei voi kiertää käytämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.
Yleinen ohjeistus videon ja äänen käyttämiseen mainonnassa
Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0,5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, tulee videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus sulkea video.
HTML5-aineistoista huomioitavaa Ensilatauksen tulee olla mahdollisemman pieni, ja olisi hyvä välttää turhien requestien määrää. Ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. olisi syytä välttää. Mikäli se on mainoksen kannalta välttämätöntä, voi jälkilataus olla kilotavurajoiltaan maksimissaan saman suuruinen kuin ensilataus. Lue lisää IAB:n HTML5-aineistojen ohjeista
Rich Media -toteutukset
Mobiilin rich media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-laitteissa sekä osassa Windows-laitteita. Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein. Katso esimerkkitoteutuksia täältä
Tikkeri on selainikkunan alalaidassa oleva nauhamainen mainosmuoto, joka pysyy paikallaan sivu selailtaessa. Tikkeri‐toteutuksessa on itsessään mukana Sulje–painike (mainokseen ei Sulje‐painiketta tarvitse näin erikseen tehdä). Ota huomioon toteutuksessa, että kapeilla näytöillä suuri osa tikkeristä jää piiloon. Sijoita ydinviestit mainosalueelle vasempaan reunaan (mainosala 980 x 45) ja täytä taustavärillä loput tikkeristä. Myös symmetrisyys toimii hyvin. HUOM! Tikkerin kokonaispinta-ala 1600 x 45 px. Ei ääntä tai laajenevaa aineistoa. Tikkeriä ei näytetä puhelimessa.
Tarranurkka -toteutuksessa on itsessään mukana Sulje-painike (mainokseen ei tarvitse Sulje-painiketta näin erikseen tehdä).
Paraatikaruselli koostuu seuraavista osista:
- Taustakuva 980 x 250 px, maksimipaino 40kt. Parhaiten taustakuvana toimii yksinkertainen tasavärinen kuva. Yrityksen logot tulee sijoittaa vasempaan ylä- tai alareunaan mainospaikan responsiivisuuden vuoksi.
- Diat 5-10kpl, koko 300 x 250, maksimipaino 40kt/kuva
- Ohjausosoitteet: taustakuvalle ja jokaiselle dialle voi olla oma ohjausosoite.
Videoparaati koostuu seuraavista osista:
- Taustakuva
- Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
- Video
- Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)
Videoparaati: tietokone
Videoparaatin tekninen ohjeistus:
- Taustakuvan pikselikoko 980 x 400 px. Taustakuvan päälle tulee näkyville aloituskuva. Keskitä viestisi vasempaan reunaan (leveys 320 px), huomio reunat aloituskuvan ala/ylä/oikea reuna 20 px.
- Aloitus‐ ja lopetuskuvan pikselikoko 640 x 360 px
- Videoruudun koko on 640 x 360 px
- Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png ‐muodossa
- Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
- Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
- Play‐nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä
Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki, esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.
Mobiilivideoparaati
Mobiiivideoparaatimainos koostuu seuraavista osista:
- Taustakuva 300 x 300 px
- Aloituskuvan ylä/ala osaan taustakuvalle tilaa n. 65 px. kts. mallikuva
- Aloitus‐ ja lopetuskuvan pikselikoko 300 x 169 px
- Videoruudun koko on 300 x 169 px
- Videoalue on pystysuunnassa keskellä.
- Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png ‐muodossa
- Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
- Play‐nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä
Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan youtube-linkki. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.
Videoetusivu / Artikkelivideo
- Max kilotavuraja: 5 mt
- Videon koko: 1280 x 720 tai 1920 x 1080 (16:9 kuvasuhde)
- Videon pituus: 15 sekuntia. Mikäli video on pitempi, otathan yhteyttä mainonnanhallintaan.
- Kuvataajuus: 25 fps
- Videon bitrate: Yli 1,5 Mbps
- Tiedostomuoto: MP4 (H.264)
- Pikselimuoto: Square pixel
- Audio bitrate: Yli 128 kbps
- Audio codec: AAC tai mp3
- Videotusivun lopetuskuva (ei pakollinen):
- Videon päättyessä keskelle tulee play-nappi automaattisesti. Ota tämä huomioon viestien sijoittelussa
- Desktop: 640 x 360 px JPG max 40 kt.
- Mobiili: 320 x 180 px JPG max 30 kt
Tiedostojen lähetys mielellään osoitteen takaa, alle 5mb videot myös sähköpostitse.
Natiivimainoksen ja -artikkelin aineisto-ohjeet
Natiiviartikkeleiden ulkoasu on samankaltainen kuin journalistiemme toimittamissa jutuissa ja julkaisussa käytetään samaa järjestelmää. Julkisen sanan neuvoston ohjeistuksen mukaan maksettu sisältö tulee erottaa journalistisesta sisällöstä, maksetun sisällön erottaa ”Mainos”-tunnisteesta. Paketti koostuu sekä natiiviartikkelista että –mainoksesta. Aineistot pitää toimittaa vähintään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkamista.
Natiiviartikkelin aineisto-ohjeet
- Yrityksen logo png-tiedostona (”syvätty” eli logossa ei ole esim. valkoista taustaa)
- Yrityksen graafinen ohjeistus tarvittaessa
- Yrityksen lyhyt esittelyteksti sekä linkit some-sivuille
- Otsikko (voi olla sama otsikko kuin natiivimainoksessa)
- Ingressi suositeltava pituus 250-350 merkkiä
- Artikkelin väliin kuvat ja/tai videot yhteensä 2-5 kpl
- Artikkelin suositeltu pituus 2500-3000 merkkiä
- Juttuartikkelin väliin kuvat vaakakuvia ja toimitetaan mieluummin suurina kuin liian pieninä. Vähimmäisleveys 800 px. Videot voidaan upottaa artikkeliin suoraan asiakkaan omalta YouTube- tai Vimeo-kanavalta tai lisätä Keskisuomalaisen Vimeo-tilin alle.
- Artikkelin teksti tulee toimittaa joko Word-dokumenttina tai tekstitiedostona (ei pdf-tiedostona).
- Linkit asiakkaan sivuille: toimita sekä urlit/osoitteet että linkkiteksti (linkattava sana/lause). Linkkejä voi olla useita esim. linkki verkkokauppaan, verkkosivuille, some-kanaviin tms.
- Do follow -linkit eivät ole natiiviartikkeleissa sallittuja.
Natiivimainoksen aineisto-ohjeet
- Otsikko (sama kuin artikkelin otsikko)
- Kuva (750 x 500 px)
- Yrityksen nimi (max. 20 merkkiä)
- (Lyhyt teksti = yksi virke, max. 120 merkkiä, ei julkaista kaikissa verkkopalveluissa)
Näköislehden Välisivun mainos
Aineisto-ohjeet
Pystyorientaatio: W1536 x H2008 px ja vaakaorientaatio W2048 x H1496 px
Mainoksen koko 2 Mt
Mainosformaatti jpg tai png.
Ei tag- aineistoja.
Aineistoon lisätään automaattisesti koko kuva-alueen kokoinen linkkialue, muista myös linkkitieto aineistoa toimittaessa.
Kuva-aineisto skaalautuu automaattisesti puhelimen erikokoisille näytöille. Reunoille lisätään automaattisesti mustaa marginaalia, jos laitteen näytöllä on erilainen kuvasuhde.
Näköislehtikampanjassa voi olla yksi aineisto, aineistoa on mahdollista vaihtaa kerran viikossa.
Rich Media aineisto-ohjeet:
https://help.richie.fi/category/4-richie-ads–mainosaineisto-ohjeet#tablet-kokosivu-kayttaen-rich-mediaa
https://help.richie.fi/article/6-rich-media-kokosivu
Aineistoaikataulu: noudatetaan normaalia display-aineistoaikataulua.