Etelä-Suomen Sanomat uudistaa verkkopalvelunsa

beautiful young woman using a digital tablet sitting on her couch

Etelä-Suomen Sanomat uudistaa verkkopalvelunsa – tätä se tarkoittaa mainostajan kannalta

Etelä-Suomen Sanomat uudistaa verkkopalvelunsa alkutalvesta 2020. Lehti liittyy osaksi Mediatalo Keskisuomalaisen valtakunnallista verkkopalveluiden kokonaisuutta.

Uudistuksessa yli 70 Mediatalo Keskisuomalaisen maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehteä saavat verkkopalveluihinsa yhteisen taustatekniikan. Lukijoille lehdet näyttäytyvät jatkossakin omilla, tutuilla brändeillään. Uudistuksen tavoitteena on, että tietojärjestelmien kehittämisen sijaan konsernin lehdet saavat keskittyä ydintehtäviinsä: lukijoidensa ja ilmoittaja-asiakkaidensa palvelemiseen.

Huomioarvot paranevat

Konsernin lehtien mainospaikat muuttuvat yparanevathtenäisiksi. Uudet verkkopalvelut on suunniteltu niin, että pääosassa on sisältö: journalismi ja mainokset. Käytännössä sisällön korostaminen näkyy palveluiden yksinkertaisen eleettömänä käyttöliittymänä.

Uusissa verkkopalveluissamme on tehty monia ratkaisuja, jotka parantavat mainonnan huomioarvoa. Osa ratkaisuista on teknisiä: Kaikkiin konsernin lehtiin tulee käyttöön mainosten lazy loading -teknologia. Sen ansiosta lukija varmasti näkee juttujen yhteydessä olevat mainokset. Osa ratkaisuista taas on rakenteellisia: Mainospaikkoja siirretään lähemmäksi journalistista sisältöä, kun juttujen tekstin sisällä olevien mainosten määrä kasvaa. Natiivimainonnan huomioarvo paranee uusien mainospaikkojen ja uuden teknologian ansiosta.

Toisaalta uudistuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että kaikki tarjolla olevat mainosmuodot ovat lukijan käyttökokemuksen kannalta miellyttäviä. Se on lukijan ja mainostajan yhteinen etu. Esimerkiksi Avaussivun hallinta, mobiilitikkeri ja suurtaulu/pidennetty suurtaulu/torni poistuvat myynnistä uudistuksen yhteydessä.

Turvallinen mediaympäristö

Mainostajan kannalta yksi Mediatalo Keskisuomalaisen verkkopalveluiden vahvuuksista on turvallinen mediaympäristö. Mainokset näkyvät eettisesti korkeatasoisen journalismin ja luotettavien lehtibrändien yhteydessä. Uudet verkkopalvelumme tarjoavat myös aiempaa paremmat ominaisuudet mainonnan kohdentamiseen juttujen sisällön perusteella. Tämä on mainostajan kannalta tärkeä mahdollisuus maailmassa, jossa yhä useampi suhtautuu kriittisesti verkonkäyttönsä seuraamiseen esimerkiksi evästeiden avulla.

Verkkopalveluidemme ytimessä ovat edelleen ylivoimaiset paikalliset sisällöt, joiden ansiosta jokainen Mediatalo Keskisuomalaisen lehti tavoittaa erinomaisesti oman alueensa lukijat. Paikallinen sisältö ei tarkoita vain journalismia, vaan tutkitusti myös mainokset kertovat lukijoidemme mielestä kiinnostavia ”uutisia”.

Samaan aikaan verkkopalvelumme muodostavat valtakunnallisen verkoston, joka tavoittaa yli 2,7 miljoonaa suomalaista (lähde: FIAM-mittaus 10/2019). Keväällä 2020 teemme uusia avauksia myös valtakunnallisessa journalistisessa sisällössä.

Työ on vasta alussa

Mediatalo Keskisuomalaisen lehtien uudet verkkopalvelut julkaistaan vuoden 2020 aikana. Ensimmäisenä on vuorossa Etelä-Suomen Sanomat tammikuussa. Etelä-Suomen Sanomien lisäksi konsernin suurimpia lehtiä ovat muun muassa Helsingin Uutiset, Keskisuomalainen, Savon Sanomat ja Tamperelainen.

Kun uudet verkkopalvelumme on julkaistu, työ ei ole valmis vaan vasta alussa. Konsernin yhtenäiset verkkopalvelut mahdollistavat nopean kehittämisen. Viime vuosina voimakkaasti kasvaneessa Mediatalo Keskisuomalaisessa on ollut useita verkon taustajärjestelmiä, minkä vuoksi samaa kehitystyötä on tehty monelle eri alustalle. Kun jatkossa järjestelmiä on yksi, verkon muutostarpeisiin voidaan reagoida aiempaa nopeammin.

Kerromme mielellämme lisää uudistuksesta ja siitä, mitä se tarkoittaa asiakkaidemme kannalta. Ota yhteyttä:

Ville Yrjölä

Myyntiryhmän päällikkö
P. 044 7360 281
ville.yrjola@mediataloesa.fi